The importance of NGOs in young people’s professional education: a study in the city of Capão Redondo
Keywords:
Professional Education. First job. Young apprenticeAbstract
The aim of this study is to understand the impact of the importance of an NGO on the professional development of young people in vulnerable areas and to analyze the positive benefits of this program. It is a descriptive research with the application of a questionnaire to the young people participating in the qualification program, with questions designed to achieve the research objectives. The results showed that participants expand their knowledge, appreciate the training process, and give positive feedback. It was concluded that the findings clarify that the training brings positive aspects to the growth of young people, contributing to a better world by preventing them from engaging in activities that deviate from a citizenship project.
Downloads
References
ALBERTI, T. F; ABEGG, I; REJANE, M; COSTA, J; TITTON, M. Dinâmicas de grupo orientadas pelas atividades de estudo: desenvolvimento de habilidades e competências na educação profissional. Revista Brasileira de Est. Pedag. Brasília, v. 95, n. 240, p. 346-362, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/hPc6CRnw4C4TMp6jF5P4ZWQ/abstract/?lang=pt. Acesso em 07.05.2024.
CARVALHO, J. Entrevista de emprego: impressione o entrevistador. 1 ed. [S. l.] eBook Kindle, 2018.
CALAZANS, F, D; SOUSA, J,P.Z.M; FISCHER, L. Programa de Aprendizagem Profissional: uma análise sob as perspectivas aprendiz, professor e empresa. [S.l.],2014.Disponívelem:http://www.pos.cps.sp.gov.br/files/artigo/file/475/d79fc4e9509bb6a830d63dc59cb329ca.pdf. Acesso em 19.05.2024.
CHIAVENATO, I. Gestão de pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. 4 ed. São Paulo: Manole, 2014.
COSTA, W. S. Psicologia organizacional. 4 ed. Paraná: Unicesumar, 2022.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Atlas: Atlas, 2008.
GOMES, P. Como se comportar numa entrevista de emprego. 1 ed. São Paulo: TBI ALL Neww, 2023
GRZESZCZESZYN, G. Como fazer um Currículo: Curriculum Vitae. 1.ed. Florianópolis: Bookess, 2011.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Distribuição de pessoas desocupadas por idade, 1º trimestre 2023. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/9173-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios-continua-trimestral. Acesso em: 07 abril de 2024.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Distribuição de pessoas desocupadas por idade, 4º trimestre de 2023. Disponível em:https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/9173-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios-continua-trimestral.html?edicao=39202. Acesso em: 10 abril de 2024.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Distribuição de pessoas desocupadas por idade, 1º trimestre de 2024. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/9173-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios-continua-trimestral.html?edicao=40103. Acesso em: 10 abril de 2024.
KALLEDER, H. A importância do trabalho em equipe no ambiente cooperativo. Revista FABE. [S.I.], v. 3, 2012. Disponível em: http://fabeemrevista.com.br/3/02.pdf. Acesso em 07.05.2021.
MAGALHÃES, C. R; GRANJA, E. M. S. Programa de Aprendizagem e suas Implicações ao Acesso e Continuidade no Mercado de Trabalho: Um Estudo com Jovens Aprendizes, Revista ID Online Rev. Multidisciplinar de Psicologia. [S. l.]; v. 14, n. 73 - 91, 2020. DOI: DOI: 10.14295/idonline.v15i54.2865.
MOREIRA, A. A.S. Como se comportar em uma entrevista de emprego. Revista Científica multidisciplinar núcleo do conhecimento. Belo Horizonte, v.9, n. 16- 34. 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/wp-content/uploads/2020/01/entrevista-de-emprego-1.pdf. Acesso em 07.05.2021.
OLIVEIRA, I. R. V; MACEDO, M. E.C. O Papel Determinante do Currículo no Processo de Recrutamento e Seleção Revista ID Online Rev. Multidisciplinar de Psicologia. Ceará, v. 14, n. 49 p. 212- 228, 2020. DOI: 10.14295/idonline.v14i49.2317.
RAZA, C; LALLI, C. L. A educação e o jovem frente ao exigente mercado de trabalho brasileiro. Revista Científica Hermes. n. 8, p.124-139, 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4776/477647815007.pdf. Acesso em: 07.05.2024.
RODRIGUES, A. B; ALVES FILHO, F. A. Artigos sobre carreira no LinkedIn: uma análise das categorias de composição, propósito comunicativo e estilo. Revista Entrepalavras. Fortaleza, v. 9, n. 9, p. 277-296, 2019. Disponível em: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1537. Acesso em 07.05.2024.
SILVA, E. A; DELGADO, O. C. O processo de aprendizagem e a prática docente: reflexões. Revista Espaço Acadêmico, [S. l.] v. 8, n. 2, 2018. Disponível em: https://multivix.edu.br/wp-content/uploads/2019/04/revista-espaco-academico-v08-n02-artigo-03.pdf. Acesso em 07.05.2024.
TENÓRIO, F.G. Gestão de ONGs: Principais Funções Gerenciais. 11 ed. Rio de Janeiro: FVG, 2009.
TAMANINE, A. M. B, VIEIRA, J. C.C, WILLEMANN, S. L. Uma abordagem sobre criatividade e gestão de ideias em empresas de São Bento do Sul . Inova, 2019.
TOPCZEWSKI, A, Aprendizado E Suas Desabilidades Como Lidar?: 1 ed. São Paulo, Casa do Psicólogo, 2000.
ZANELLI, J. C; ANDRADE, J. E. B; BASTOS, A. V. B. Psicologia, organizações e trabalho no Brasil. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Conecta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à Revista Conecta e seguem o padrão Creative Commons (CC BY), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.