The Importance of Relationship Marketing in textile retail: an exploratory Case Study

Authors

  • Giovanna Macedo Pegoraro Fatec Praia Grande
  • Denilson Luiz de Carvalho Fatec Praia Grande

Keywords:

relationship marketing; textile retail; consumer; aftermarket.

Abstract

This work discusses the influence of relationship marketing in establishing solid relationships with customers, contributing to the success of companies, with a focus on the textile sector. It also highlights the relevance of relationship marketing in contemporary business strategies through a qualitative exploratory case study, presenting the positive and negative impacts of post-sales service. The observation of the results indicated that consumers' preferences when shopping both in physical stores and through e-commerce are influenced by the company's reviews from other customers and its promotion on platforms and social networks. It also emphasizes that investment in post-sales service is essential to retain these consumers, turning them into loyal customers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABVTEX: Sobre nós. Associação Brasileira do Varejo Têxtil, 1999. www.abvtex.org.br/. Acesso em: 29 mai. 2023.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE AUTOMAÇÃO, G. B. PESQUISA DE HÁBITOS DE CONSUMO., dez. 2022. Disponível em: <https://www.gs1br.org/educacao-/Documents/Pesquisa%20Habitos%20de%20Consumo%20Dezembro%202022.pdf>

CHURCHILL Jr., Gilbert A.; PETER, Paul J. Marketing: criando valor para os clientes. São Paulo. Saraiva 2003.

CRUZ, W. L. de M. Crescimento do e-commerce no Brasil: desenvolvimento, serviços logísticos e o impulso da pandemia de Covid-19. GeoTextos, [S. l.], v. 17, n. 1, 2021. DOI: 10.9771/geo.v17i1.44572. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/geotextos/article/view/44572. Acesso em: 27 mai. de 2023.

DIAS, Sérgio. R. Gestão de marketing. São Paulo: Saraiva 2003.

DINIZ, Bruna Aparecida; VALDISSER, Cassio Raimundo. Os 4p’s de marketing com foco na comunicação: um estudo de caso na academia alpha, Uberlândia, 2018.

GUMMESSON, E. Total Relationship Marketing. 4ª ed. London: Routledge, 2017.

HAIR, JR., J. F. et. al. Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman, 2005.

KOTLER, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0: Mudança do Tradicional para o Digital. Coimbra, Portugal: Conjuntura Actual Editora.

KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de Marketing. 16ª ed. São Paulo: Pearson Pren-tice Hall, 2017.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. 12 ed. São Paulo: Pearson, 2006.

LAS CASAS, A. L. Marketing de varejo. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2016.

DIAS, Sérgio. R. Gestão de marketing. São Paulo: Saraiva 2003.

MEIO; MENSAGEM. Redes sociais representam a principal estratégia de marketing das empresas. Disponível em: <https://www.meioemensagem.com.br/midia/redes-sociais-representam-a-principal-estrategia-de-marketing-das-empresas>. Acesso em: 7 nov. 2023.

MESQUITA, Renato. O que é marketing: tudo o que você precisa saber sobre o assunto. Rock Content, 2015. Disponível em: Acesso em: 20 de Set de 2023.

REDAÇÃO, Mercado do Consumo. Programas de fidelidade crescem entre pequenos va-rejistas. Disponível em: https://mercadoeconsumo.com.br/25/01/2023/noticias- vare-jo/programas-de-fidelidade-crescem-entre-pequenos-varejistas/?cn-reloaded=1. Acesso em: 24 abr. 2023.

RICCIOPPO, Contranio Junior. Estratégias de vendas para o sucesso do lojista. São Paulo: Nobel, 2000.

ROSA, S. G. M. O poder do pós-venda. 2.ed. Porto Alegre: SEBRAE/RS, 2004.

SAMPAIO, Juliana Paradinha. Marketing no Varejo de Moda: proposta de Método de Identificação de Tecnologias Aplicadas ao Visual Merchandising. 2017. Dis-sertação de Mestrado em Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo.

Published

2024-09-19

How to Cite

PEGORARO, G. M. .; DE CARVALHO, D. L. . The Importance of Relationship Marketing in textile retail: an exploratory Case Study. Revista Conecta, São Paulo, Brasil, v. 7, n. 2, p. 14–31, 2024. Disponível em: https://fatecrl.edu.br/revistaconecta/index.php/rc/article/view/249. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Articles